در حال بارگیری...

عاشورا؛ ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدها

کتاب عاشورانام کتاب: عاشورا؛ ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدها

نویسندگان: سعید داودی و مهدی رستم نژاد زیر نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

ناشر: امام علی بن ابی طالب(ع)

صفحات: ۷۸۴

این سال‌ها نگارش مقاتل‌ با نثری روان و قابل فهم برای عموم رواج زیادی دارد و این دسته از کتاب‌ها با استقبال بسیاری هم روبرو هستند؛ از این جمله کتاب «عاشورا» است، کتابی که در آن به ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای این واقعه پرداخته شده است. سعید داودی و مهدی رستم نژاد زیر نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی این کتاب را نوشته‌اند و علاوه بر گزارش و روایت وقایع متفاوت، به تحلیل و بررسی کوتاهی از هر واقعه نیز می‌پردازد.

تاریخ عاشورا به خون تحریر خواهد شد
روز قلم‌ها تیغه‌ی شمشیر خواهد شد

در طول تاریخ کم نبوده است قیام‌ها و جنگ‌های عظیمی که کشته‌ها و تبعات بسیاری داشته است اما هیچ حادثه‌ای تاریخی را نمی‌توان یافت که پیامدها و امتدادش در طول تاریخ به گستردگی واقعه‌ی عاشورا باشد؛ واقعه‌ای که پس از گذشت قرن‌ها از آن، هنوز زنده است و درس‌های فراوانی به همراه دارد. تاریخ نویسان متعددی به نگارش این واقعه پرداخته‌اند و آثار بسیاری در این زمینه می‌شناسیم که هرکدام ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارند اما همواره دسترسی به منابع معتبر و آگاهی از واقعیات حادثه‌ی عاشورا دغدغه‌ی اصلی تشنگان حقیقت و محبان حضرت سیدالشهدا(ع) است.

این سال‌ها نگارش مقاتل‌ با نثری روان و قابل فهم برای عموم رواج زیادی دارد و این دسته از کتاب‌ها با استقبال بسیاری هم روبرو هستند؛ از این جمله کتاب «عاشورا» است، کتابی که در آن به ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدهای این واقعه پرداخته شده است. سعید داودی و مهدی رستم نژاد زیر نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی این کتاب را نوشته‌اند و علاوه بر گزارش و روایت وقایع متفاوت، به تحلیل و بررسی کوتاهی از هر واقعه نیز می‌پردازد. کتاب با مقدمه‌ای از آیت الله مکارم شیرازی شروع می‌شود و پس از آن در سخنان آغازین به شیوه‌ی تحقیق و نگارش کتاب و تقسیم بندی مطالب آن اشاره شده است.

عاشورا (ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدها) از شش بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش نخست در شش فصل به شخصیت امام حسین(ع) و فلسفه‌ی عزاداری پرداخته شده است و در پایان بخش اول تحلیل صحیح در فلسفه‌ی عزاداری آمده است. ریشه‌های قیام عاشورا بخش دوم کتاب است و در هشت فصل دلایل وقوع عاشورا بررسی می‌شود. بخش سوم کتاب در سه فصل به انگیزه‌های قیام عاشورا می‌پردازد و رویدادهای قیام عاشورا بخش چهارم کتاب است و که از دو فصل نسبتا مفصل از مدینه تا کربلا و از کربلا تا مدینه تشکیل شده است. بخش پنجم آثار و پیامدهای قیام عاشورا را در سه فصل بررسی می‌کند و اشعار برگزیده فارسی و عربی بخش ششم کتاب است. فهرست‌ آیات، روایت، اشخاص و لقب‌ها، اماکن و منابع پایان بخش کتاب عاشورا (ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدها) می‌باشد.

کتاب عاشورا (ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها و پیامدها) کتابی۷۸۴ صفخه‌ای در قطع وزیری است و انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع) در سال ۱۳۸۷ آن را منتشر کرده است و ۶۰۰۰ تومان قیمت دارد.

در صفحه‌ی ۵۳۴ این کتاب می‌خوانیم:
«پس از شهادت امام ملائکه آسمان به شیون درآمدند و گفتند: خداوندا! این حسین برگزیده‌ی تو و فرزند پیامبر توست! خداوند تمثال مبارک حضرت قائم(عج) را به آن‌ها نشان داد و فرمود: با این قائم، از خون حسین انتقام خواهم گرفت.»

 

مطالعه آنلاین:  http://www.makarem.ir/compilation/Reader.aspx?lid=0&pid=61827&catid=6514

 

 

 

منبع: تریبون http://www.teribon.ir/archives/138259/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D8%8C-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D8%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87.html

کلید واژه ها باکس دانلود
حجم فایل: دانلود

نظرات شما